onsdag 1 mars 2017

Månadsrapport Februari 2017


1. Denise Mina - Död i Garnethill
2. Jessica Almenäs & Lovisa Sandström - Stora löparboken för kvinnor
3. M.J. Arlidge - Liar liar
4. Michelle Styles - När sommar blir till höst


Antal lästa böcker: 4 st

SIDOR
Antal sidor: 1 307 sidor
Snitt antal sidor per bok: 327 sidor/bok
Böcker på 0-300 sidor: 2 st
Böcker på 301-400 sidor: 1 st
Böcker på 401-500 sidor: 1 st
Böcker på 501-1000 sidor: 0 st

SPRÅK
Lästa på svenska: 3 st
Lästa på engelska: 1 st

FORMAT
Lånade från biblioteket: 3 st
Lästa från bokhyllan: 1 st
E-böcker: 0 st
Ljudböcker: 0 st

GENRE
Deckare/Thrillers: 2 st
Historiska: 1 st
Chicklit: 0 st
Nutida romaner: 0 st
Biografi/Fakta: 1 st

KVINNA / MAN
Kvinna: 3 st
Man: 1 st

NYA FÖRFATTARE / LÄSTA TIDIGARE
Nya: 3 st
Gamla: 1 st

RATING
5 stjärnor: 1 st
4 stjärnor: 2 st
3 stjärnor: 0 st
2 stjärnor: 1 st

LÄNDER Glasgow/Skottland, Sverige, Southampton/England, Northumbria


Bästa boken var: "Liar liar" var absolut bäst. M.J. Arlidge skriver sjukt spännande som vanligt och jag gillar verkligen tempot som för fram handlingen. Det är inga onödiga miljöbeskrivningar eller personporträtt utan rakt på. De korta kapitlena uppskattar jag också och att karaktärerna är så komplexa.

Sämsta boken var: "När sommar blir till höst" var riktigt usel. Det är alltid en chansning med historiska Harlequin men oftast är de faktiskt bra. Tyvärr får man ett botten-napp ibland och då är det oerhört segt att läsa ut boken, men jag kan ju inte DNF:a en bok. (DNF = Did Not Finish)

Sammanfattning av månaden: Det var en tuff månad för mig med flera sena jobbkvällar och en jobbresa till Norge. Dessutom har nästan varje helg och kväll varit uppbokad och även om det är roliga saker så blir ju automatiskt läsningen lite lidande. 4 böcker är ändå helt OK. Vanligtvis skulle jag aldrig lägga in en träningsbok bland lästa böcker även om jag har läst den, av samma anledning som jag aldrig skulle lägga in en kokbok, dikter, seriealbum, tidningar etc. Trots att även det självklart är läsning så har jag valt att endast ta upp skönlitterära romaner. Dock gjorde jag ett undantag med "Stora löparboken för kvinnor" eftersom det mest var text i hela boken och kändes mer som läsning.

Planerar att läsa nästa månad: Som vanligt har jag en hög med böcker från biblioteket men sedan måste jag läsa mina egna böcker. Jag gick bananas på bokrean så min TBR-hög har växt explotionsartat!


Inga kommentarer: