fredag 13 januari 2017

Nyårslöftestaggen

Den här taggen/enkäten har jag sett på flera bloggar nu och tänkte att det skulle vara kul att besvara den.

1. En klassiker jag lovar att läsa:
Jag är tyvärr inte överförtjust i klassiker men jag lovar att läsa Jane Eyre av Charlotte Brontë.

2. En påbörjad bokserie jag lovar att avsluta:
Jag förstår inte denna hets kring att avsluta bokserier. När jag väl har hittat en bra bokserie så vill jag aldrig att den ska ta slut! Jag drar snarare ut på det och ransonerar ut böckerna så att de inte ska ta slut... Om jag måste säga en så får det bli "Fifty shades"-serien där jag inte har läst ut den sista delen "Fifty shades freed".

3. En bokserie jag lovar att påbörja:
Den här är betydligt enklare att besvara även om det är svårt att välja mellan Arn-serien, Valhalla-serien, Kejsaren-serien och Rosornas krig-serien. Jag tror att jag väljer Valhalla-serien av Johanne Hildebrandt.

4. En författare (som jag inte läst tidigare) jag lovar att läsa något av:
Hjort och Rosenfeldt. Fast om det räknas som två författare (även om de skrivit samma bok tillsammans) så säger jag istället Tove Alsterdal.

5. En bok jag lovar att läsa om:
Jag läser inte om böcker. Känns onödigt då det finns så många nya böcker att läsa och upptäcka.

6. En genre jag läst lite/inget av och lovar att utforska:
Jag är inte särskilt intresserad av nutida romaner (contemporary) men ibland slinker det igenom någon sådan också.

7. Ett seriealbum jag lovar att läsa:
Jag läser inte seriealbum.

8. En novell jag lovar att läsa:
Jag gillar inte korta berättelser vilket syns på böckerna som jag normalt läser (mellan 350-450 sidor). Om jag måste välja en novell så får det bli en av Lynn Kurlands kortare berättelser i boken "Love came just in time".

9. En bok som behandlar ett tufft men viktigt ämne jag lovar att läsa:
"En halvgul sol" av Chimamanda Ngozi Adichie som handlar om inbördeskriget i Nigeria mellan 1967 och 1970.

10. En länge ägd oläst bok jag lovat att läsa:
"Prostmamselln" av Margit Söderholm har stått i min bokhylla i säkert mer än 10 år så nu är det på tiden att den blir läst. Det var Margit Söderholm som fick in mig på vuxenböcker när jag läste hennes bok "Driver dagg, faller regn" när jag antagligen var på tok för ung för den boken egentligen :)

11. En debut jag lovar att läsa:
Simona Ahrnstedts debut "Överenskommelser" vill jag läsa i år.

12. En bok eller bokserie (som jag tidigare gett upp/dömt ut) jag lovar att ge en ny chans:
Det är ju inte så att jag har gett upp om Ayla och Jondalar, jag har bara tagit en riktigt lååång paus på sisådär 14 år. 2017 är kanske året då jag ger dem en ny chans i boken "Stäppvandringen" av Jean M Auel.

13. Tagga någon!
Jag tror att jag nästan var sist på den här bollen men finns det någon kvar som inte har besvarat dessa frågor och vill göra det så kör på!




2 kommentarer:

Anonym sa...

Vart är harry potter?! Helt galet! Man måste läsa harry potter. Det är viktigt. Din man tycker att det är väldigt viktigt!

Liz sa...

Haha älskling <3 Jag SKA läsa Harry Potter någon gång... :)