onsdag 11 december 2013

Såld av Oxana Kalemi


Handling
Varje dag smugglas unga kvinnor över nationsgränserna. Oxana var en av dem.

I sin självbiografiska bok Såld berättar Oxana Kalemi osminkat om sin påtvingade resa genom prostitutionens och människohandelns Europa. Det är närmast olidlig läsning om en av vår tids värsta orättvisor: trafficking.

Oxana växer upp i ett fattigt Ukraina på 1990-talet. Hon gifter sig i unga år och föder i snabb följd tre barn. När hennes man, som inte är mycket till familjefar, hamnar i fängelse får Oxana äntligen en chans att leva ett bättre liv. Men fagra löften om hjälp från "väninnor" visar sig snart vara fällor. Erbjudandet om ett välbetalt jobb på en nattklubb i utlandet leder till prostitutionsmaffian i Rumänien-- och detta blir början på en helvetesresa genom den organiserade europeiska prostitutionsindustrins nätverk, från hallick till hallick ...

Tack vare engagerade brittiska poliser och socialarbetare är Oxana Kalemi idag en fri kvinna. Hon har fått uppehållstillstånd i England, och hoppas snart kunna ta dit sina barn.

Mina tankar
Jag visste ju att den här boken skulle vara vidrig och obehaglig att läsa, så jag vet inte riktigt varför jag envisades med att läsa den. Boken gick snabbt att läsa eftersom jag ville veta hur det skulle gå för Oxana och hennes barn. Det enda som störde mig var hur lättlurad Oxana var, men å andra sidan är det enkelt för mig som sitter med mer info än vad hon gjorde, att tänka så. För mig skulle det vara otänkbart att lämna mina små barn, men uppenbarligen såg inte Oxana någon annan utväg. Jag störde mig också på att hon fick sitt första barn när hon själv var ett barn, men sexualupplysningen var kanske inte vad den borde vara i Ukraina på 90-talet...
Hur som helst ska ingen flicka/kvinna behöva uppleva det hon gjorde och jag är väldigt glad för hennes skull att hon mår bra idag (vad jag kan se när jag googlar på henne så är hon numera gift och har återförenats med sin son Pasja men jag vet inte om hon har fått tillbaka sonen Sasja och dottern Luda).

Betyg






Inga kommentarer: