tisdag 19 februari 2013

The Tale-Tell Heart av Edgar Allan Poe

Detta är, som säkert de flesta vet, en kortare novell. Jag köpte boken med alla Edgar Allan Poes samlade dikter och noveller i London, och killen tyckte att jag skulle börja med den klassiska novellen The Tale-Tell Heart.

Den handlar om en man som får för sig att han måste döda en gammal man för att han har ett obehagligt öga. Han står och kikar in på den sovande gamle mannen varje natt i en vecka tills den gamle till slut slår upp ögonen den 7:e natten. Då dödar han den gamle och gömmer hans kvarlevor under golvet i sitt kök.
Under hela novellen försöker mannen rättfärdiga sitt behov av att döda den gamle och att han minsann inte är psykiskt sjuk eftersom han kan tänka klart kring sitt handlande. Han är väldigt självsäker och lugn tills ångesten och samvetet hinner ikapp när polisen är på besök. Han tycker sig höra mannens hjärta dunka under golvplankorna...

Det var en väldigt modern novell och jag gillade den, fast det gick lite fort i slutet tycker jag. Jag kommer definitivt att läsa fler av Edgar Allan Poe nu när de finns hemma i den vackraste boken jag nånsin har sett!

Betyg:



Inga kommentarer: