onsdag 20 februari 2013

A dance through time av Lynn Kurland

Jag minns inte exakt hur jag hittade denna författare men jag är så oerhört lycklig över att jag gjorde det. Den här boken är en av de bästa som jag har läst någonsin!

Den handlar om en kvinna, Elizabeth, som bor i New York år 1996. Hon arbetar som författare och försöker skriva en roman som ska utspela sig i Skottland. Efter en romantisk dröm om en skotsk klanledare hör hon hans röst omkring sig i vaket tillstånd. Hon flyr sin lägenhet till parken för att hitta inspiration till sin bok, slumrar till på en bänk i solen och vaknar år 1311 i Skottland!

De första hon möter blir självklart misstänksamma mot henne eftersom hon är klädd på ett underligt sätt och befinner sig ensam i skogen alldeles för nära MacLeods borg. De för henne till borgen där hon träffar klanledaren James MacLeod. Eftersom de har sett varandra i en dröm så blir båda förvirrade när de träffas i verkligheten, men James hanterar det inte så bra. Han tror att hon är en häxa och kastar henne i fängelsehålan och det krävs mycket övertalning från hans närmaste man för att ta upp henne därifrån.

Hon försöker sedan vänja sig vid det hårda livet i Skottland under 1300-talet eftersom det verkar omöjligt att ta sig hem igen...

Man får följa Elizabeth och James när kärleken börjar spira mellan dem och alla äventyr som de är med om. Om denna bok ska jämföras med någon så blir det helt klart Diana Gabaldons bok Främlingen.
Det jag älskar mest med den här boken är hur verklighetstrogen den är. Livet är rått och hårt, männen stinker och är fula i munnen, maten är inget vidare, det är kallt och blåsigt, James vet inte alls hur man är romantisk eller en gentleman eftersom han är en krigare.
Språket är fantastiskt! Det är kvicka repliker och när de från 1300-talet talar så känns språkformuleringen äldre än när Elizabeth talar.

Det här är lätt den bästa boken som jag har läst på länge! Eftersom jag har beställt hem flera böcker av Lynn Kurland, och alla böcker är en avslutande historia men karaktärerna återkommer, så har jag många härliga läsupplevelser att se fram emot!

Betyg:





Inga kommentarer: