onsdag 23 januari 2013

Bilbo - en hobbits äventyr av J.R.R. Tolkien

Jag har aldrig varit ett fan av fantasy men eftersom min kille älskar Sagan om Ringen och Bilbo så halvt tvingade, halvt bad han mig att läsa åtminstone Bilbo, som är den lättaste av Tolkiens böcker. Sagt och gjort, läst blev den, men det går alltid lite segare när man känner sig "tvingad" att läsa en bok. Jag höll mig fast i att jag faktiskt gillar Sagan om Ringen-filmerna och lockade mig själv med att se Bilbo på bio efter att boken är utläst.

I Bilbo får man följa hobbiten Bilbo Bagger. Han lever ett fridfullt liv i sin lilla hobbithåla och gillar inte äventyr, precis som alla andra hobbitar. En dag invaderas hans hem av 13 st dvärgar och trollkarlen Gandalf. Dvärgarna ska ut på äventyr för att komma åt en skatt långt, långt bort och de behöver en tjuv som kan hjälpa dem. Gandalf tipsar om Bilbo och därför befinner de sig nu i hans hem. Efter en mindre fest hemma hos Bilbo (mot Bilbos vilja) så ger dem sig ut på äventyret, med visst motstånd från Bilbo.

Man får sedan följa de när de springer på troll, blir tillfångatagna av vättar, träffar på Beorn som är både man och björn, blir jagade av vargar, räddade av örnar, går genom den läskiga förtrollade skogen, blir tillfångatagna av jättespindlar, blir tillfångatagna av alver, rymmer från alverna, träffar på sjöfolket och till sist när de ska stjäla skatten från draken.

Detta är en klassiker och jag är glad att jag nu har läst den, men mer än en stunds trevlig läsning gav den mig inte. Kanske är jag för gammal för boken, kanske har den mist sin charm en aning eftersom jag har filmerna i levande minne och de är betydligt häftigare.

Betyg:



Inga kommentarer: