lördag 22 december 2012

Julkalender - Fiktiviteter

Jag har inte hunnit svara på alla luckorna hos Fiktiviteters julkalender så jag tänkte köra ett inlägg med flera luckor:

1. Vilken är din favoritbok av din favoritförfattare? Om du måste välja alltså…
Jag har flera favoritförfattare men den som det var enklast att välja en favoritbok av är Diana Gabaldon – Främlingen. Jag älskar hur Jamie och Claires historia börjar! Första boken, som utspelar sig mycket i Skottland, har definitivt gjort mig väldigt sugen på att åka till Skottland. Miljöbeskrivningarna i boken är riktigt bra.

2. Vilken författare litar du på?
Jag har några stycken som jag aldrig blir besviken på, t.ex. Diana Gabaldon, Patricia Cornwell, Tess Gerritsen, Alexandra Potter. När jag har läst en bok som inte har givit mig någonting eller inte levt upp till mina förväntningar så känns det alltid lika skönt att läsa en bok av någon av ovanstående författare.

3. Vad läser du för annat än den litterära kvalitetens skull?
Jag bryr mig inte lika mycket om den litterära kvaliteten som upplevelsen jag får av en bok. De böcker som jag läser idag kan jag stå för, men jag kan även erkänna att jag har några olästa Harlequin-böcker (historiska såklart) i bokhyllan som kanske en dag blir lästa.

4. Vilken litterär form har du svårt för och har den överraskat dig positivt någon gång?
Jag har svårt för poesi. Min farfar älskade att både läsa och skriva poesi, och jag önskar att jag kunde finna samma harmoni i poesi som han gjorde, men det går inte. Jag föredrar romaner.

5. Vad blir du passionerat förälskad i?
Oj vad svårt. Jag vet inte om jag blir det i böcker, tv-serier eller dataspel. Jag kan tycka väldigt mycket om en karaktär eller känslan som en bok ger mig, och det har definitivt hänt att jag fastnat i dataspel (Diablo, The Sims) och längtar hem för att få fortsätta spela. Fast jag skulle inte säga att jag var passionerat förälskad i något av dem.

6. Hur får du tag i dina böcker? Köper? Lånar? Tigger? Stjäl?
 Det är väldigt jämt mellan att köpa själv på Adlibris, få böcker från min svärmor och låna på bibblan. Jag är oftast inne i olika faser och just nu skaffar jag det mesta från biblioteket. Jag borde läsa mer från min bokhylla eftersom den är proppfull, men jag köper åtminstone inte hem nya böcker (om det inte är rea på bibblan och de kostar 5 kr styck)

7. Vilken är din relation till konst?
Jag har ingen relation till konst. Om jag ska köpa en tavla vill jag se vad det föreställer, så abstrakt konst går bort. Naturlandskap faller jag oftast för.
Min bror är konstnär och kunde försörja sig på det ända sedan 15 års ålder (sin första riktiga tavla målade han vid 12 års ålder, men hans första vernissage hade han vid 15 års ålder och alla tavlorna sålde slut).

8. Hur många bokhyllor äger du?
Jag äger 3 bokhyllor men jag har bara böcker i 2 av dem. I en av dem har jag skor... Vi råkade montera ihop den lite galet så den är inte tillräckligt hållbar för böcker + att den står i hallen och där vill jag inte ha böcker.
Här är den:


Mina bokhyllor med böcker finns under fliken Mina bokhyllor.


9. Vilken författare dominerar din bokhylla?
Det står mellan Patricia Cornwell, Tess Gerritsen, Diana Gabaldon och Alexandra Potter. Alla fyra är mina favoritförfattare och jag försöker köpa alla deras böcker.

10. Ser du mycket film och kan du vänligen tipsa om någon favorit som skulle kunna få mig på andra tankar?
Jag ser inte alls mycket på TV, men jag kan fastna väldigt lätt i nästan vad som helst. Mina favoritfilmer kan man hitta här.

11. Minns ni något av barndomens läsning?
Jag minns Kulla Gulla, Kitty, tvillingarna och de fem som löste mysterier. Jag började läsa när jag var 4 år och sedan var jag fast. 

12. Vilket är ditt favoritomslag (gärna med länk)?
Jag tycker att Alexandra Potter och Lucy Dillon har vackra, färgglada omslag på sina engelska böcker. Oftast dras jag till färger, glitter och snygga typsnitt på böckerna. Här är några favoriter:








13. Vilken är dn favoritkatt?
Mina favoritkatter är mina älskade katter Hampus och Pontus :)



De är en blandning mellan norsk skogskatt och perser. De är bröder och är hur snälla och mysiga som helst.


Pontus 



Hampus

14. Var sitter du helst och läser?
Jag byter mellan soffan, fåtöljen och sängen (på sommaren är balkongen favoritplatsen). Oftast somnar jag om jag ligger i sängen och läser, men om killen tittar på TV i vardagsrummet så får jag mest läsro i sovrummet där även fåtöljen finns. Det viktigaste är att det är ljust (gärna solljus).


Fortsättning kommer i ett nytt inlägg!

Inga kommentarer: