fredag 9 november 2012

Femtio sätt att träffa den rätte av Lucy-Anne Holmes

Den här boken fick jag låna av en kompis som rekommenderade den. Den handlar om Sarah Sargeant, en arbetslös skådespelerska som närmar sig 30, bor tillsammans med sin bästa kompis Simon i London och inte har haft sex på över ett år. Hon är trött på allt vad killar heter och tror inte på kärlek längre.
Hennes föräldrar övertalar henne att skaffa sig en blogg och hon bestämmer sig för att prova femtio sätt att träffa den rätte på. Bloggen blir snabbt en snackis och efter att ha hamnat i tidningen så får hon massvis med läsare och dagliga kommentarer.

Man får följa henne på den ena galna dejten efter den andra och tillsammans med sin bästa kompis Julia provar hon bl.a. speed-dejting. Sarah träffar några potentiella killar men det strular oftast till sig och när man tror att hon äntligen har hittat rätt så går det fel.

Jag tycker väldigt mycket om alla karaktärerna i boken, speciellt Sarah, Simon, Julia och Sarahs föräldrar. Sarah känns som en verklig person och jag älskar att hon är rapp i käften. Kanske att det är lite för mycket svordomar för min smak. Vissa ord blir fåniga när de översätts också, t.ex. hennes "fuck-me-shoes" som bara låter äckligt när det översätts till "knulla-mig-skor".

Jag blev förvånad över hur lite boken faktiskt rör sig runt de femtio olika sätten att träffa den rätte på. Jag tror att hon endast kommer till nr 8... Det hade varit intressantare om författaren hade utvecklat detta lite mer.
Fokus verkar ligga på själva bloggen och nästan ingen i boken visste vad en blogg var när Sarah skapade en. Boken gavs ut på engelska 2009 och redan då var bloggar stora och nästan alla hade en, så jag får det inte riktigt att gå ihop.

Med det sagt så älskar jag boken! Jag skrattade rakt ut vid fler tillfällen än jag kan minnas, och min kille blev så nyfiken på boken så jag fick återberätta de roligaste delarna.
Chicklit-böcker som denna gör mig så tacksam för att jag är i en stadig relation. Jag skulle aldrig orka vara singel och träffa den ena idioten efter den andra...

Betyg:




2 kommentarer:

Jennifer sa...

Jag har för mig att boken utspelas tidigare än 2009, dvs innan bloggandet blev så stort :)

Liz sa...

Det förklarar ju en del :)
Men jag minns inte att det nämns några årtal i boken?