måndag 15 oktober 2012

The Notebook av Nicholas Sparks

Det här är första gången för mig som jag läser en bok efter att jag har sett filmatiseringen av den. När det är åt andra hållet blir jag oftast besviken och ibland upprörd över hur fel det kan bli i filmen. "The Notebook", eller "Dagboken - jag sökte dig och fann mitt hjärta", är en av mina favoritfilmer och eftersom jag dessutom bara har hört massa bra saker om författaren så var det inte en dag för tidigt att läsa boken. På engelska såklart. Jag älskar att läsa på engelska!

Jag ska försöka hålla isär filmen och boken för i filmen får man följa de från början till slut, medan man i boken får följa de i vuxen ålder.

Den handlar om Noah Calhoun, 31 år, som har köpt ett stort hus och har spenderat ett år på att renovera det. Han lever ensam eftersom han aldrig har kommit över sin ungdomskärlek Allie. Dagarna består av tungt kroppsarbete som kombineras med diktläsning och gitarrspel på altanen under kvällen.
Man får följa hans tidigare liv genom hans minnen.

En dag dyker Allie upp utanför hans hus. Hon har sett en artikel om honom i tidningen och eftersom det bara är tre veckor innan hon ska gifta sig med advokaten Lon, känner hon sig tvungen att träffa Noah.
De spenderar två dagar tillsammans där de reder ut vad som har hänt mellan dem och varför det gick snett.

Man får reda på att de träffades en sommar när de var 17 år. Noah kom från en enkel familj och arbetade på ett sågverk, Allie var en rik arvtagerska som älskade att måla. De föll handlöst för varandra och spenderade sommaren tillsammans i smyg för hennes föräldrar. Några dagar innan hon ska åka hem igen tar Noah med Allie till ett övergivet hus och säger att han ska köpa det till dem (detta är huset som han sedan köper och renoverar). Allie ber Noah att spendera natten med henne där och när de skiljs åt lovar de att ses igen.

Noah skriver brev på brev till Allie men får inget svar. Vad ingen av de vet är att Allies mamma gömmer undan alla hans brev. Allie som är osäker på om Noah verkligen älskar henne eftersom hon inte hör något ifrån honom, blir övertalad av en väninna att nu när Noah fått vad han ville så har han glömt henne. Hon försöker gå vidare med sitt liv och när hon arbetar som sjuksköterska under kriget träffar hon soldaten Lon. Han uppvaktar henne och efter några år tillsammans förlovar dem sig. Allie däremot har aldrig glömt Noah och den kärlek som hon kände för honom.

Under de två dagarna tillsammans så väcks de gamla känslorna till liv mellan dem och nu måste Allie välja - ska hon gå tillbaka till Lon som älskar henne och kan ge henne en trygg framtid eller ska hon välja Noah som gör att hon känner sig levande och som hon både älskar och åtrår?

Underbar bok som jag varmt rekommenderar. Jag grät lika mycket i slutet av boken som i slutet av filmen. Jag gillar hur Nicholas Sparks kan gestalta trovärdiga män och kvinnor, och deras historia. Jag kommer definitivt läsa fler av hans böcker.

Betyg:



Inga kommentarer: