måndag 10 maj 2010

Allt som återstår av Patricia Cornwell

Handling
Ett antal unga par försvinner oförklarligt från sina hem i trakten av Richmond, Virginia, och återfinns efter lång tid döda i ödsliga skogstrakter. Det som återstår av deras kroppar räcker inte för att rättsmedicinskt ska kunna avgöra dödsorsaken.
När ännu ett par försvinner kompliceras situationen av att flickan är dotter till en av USA:s ledande politiker. Polis och FBI utsätts för en ny sorts press och när Kay Scarpetta upptäcker att vitala bevis hålls hemliga även för henne, blir hennes undersökning av de sammanlänkade fallen farlig inte bara för mördaren.

Patricia Cornwell skriver fjorton timmar om dagen och har alltid ett vapen i närheten för att skydda sig. Hon ligger ständigt på bestsellerlistorna världen över. Allt som återstår är den tredje romanen om rättsläkaren Kay Scarpetta.

Mina tankar
Jag älskar allt med Cornwells böcker! Boken fångar mig redan på sid 1 och därefter är jag fast och måste sträckläsa till sista sidan. Hon bygger upp storyn på ett intressant sätt och det är inte förrän i slutet som man förstår vem som är den skyldige. På vägen dit får man själv känna sig som en utredare som nystar upp alla gåtor med hjälp av bevisen som framkommer.
Dr Scarpetta är en stark och självständig kvinna, vilket jag verkligen uppskattar, men hon har väldigt svårt att hantera sina känslor och jag blir lite upprörd över hur hon beter sig mot FBI-agenten Mark, som hon har en kärleksrelation med.
Jag vill bara ha mer och mer av hennes böcker, och som tur är så väntar det en hel hög i min bokhylla.

Betyg




Inga kommentarer: